NA ANTENIE: COLD LITTLE HEART/MICHAEL KIWANUKA (Z SERIALU BIG LITT
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Czy trzeba zamknąć centrum dla aut?

Publikacja: 19.03.2015 g.12:20  Aktualizacja: 19.03.2015 g.12:10
Poznań
Smog i zanieczyszczone powietrze - to problem dużych polskich miast. Np. w Poznaniu, w ubiegłym roku przez ponad 70 dni stężenie pyłu PM 10 było przekroczone.
korek ulica - Wojciech Chmielewski - Radio Merkury
/ Fot. Wojciech Chmielewski (Radio Merkury)

Pył PM 10 to mieszanina substancji toksycznych takich jak węglowodory aromatyczne, metale ciężkie oraz dioksyny i furany. Cząstki z tego pyłu mogą docierać do górnych dróg oddechowych i płuc. Trwają prace nad nowymi przepisami, które poprawiałyby jakość powietrza w miastach. Najwięcej wątpliwości budzi jednak pomysł Platformy Obywatelskiej, która w projekcie nowelizacji ustawy: "Prawo ochrony środowiska" proponuje, by dać samorządom możliwość wyznaczania stref, do których nie wjechałyby stare samochody emitujące najwięcej spalin - czyli zdaniem posła - diesle.

Kierowcy aut, którzy pomimo zakazu wjechaliby do danej strefy płaciliby kary. Projekt zmian w ustawie o ochronie środowiska autorstwa PO wpłynął do Sejmu w poniedziałek. Co sądzi o pomyśle posła PO wiceprezydent Poznania odpowiedzialny za transport Maciej Wudarski? Stanisław Woźniak - radny powiatu poznańskiego z Murowanej Gośliny uważa, że dawanie samorządom możliwości zakazywania wjazdu do miasta starym pojazdom jest bez sensu.

Zofia Dobrowolska, była wójt gminy Dopiewo mówi, że nie można zająć jednoznacznego stanowiska w sprawie proponowanych przepisów. Z jednej strony powinniśmy zadbać o środowisko, ale z drugiej trzeba brać pod uwagę zamożność społeczeństwa. Wydawałoby się, że pomysł zakazu wjazdu do miast starych samochodów popierają ekolodzy. Ale czy na pewno? Jerzy Juszczyński z Polskiego Klubu Ekologicznego jest dość sceptyczny co do tego pomysłu.

Co Państwu w tej sprawie mówi serce, co mówi rozum? Czy serce i  rozum są w sporze: dać możliwość wprowadzania zakazu wjazdy starych aut do centrów miast?

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 13
igo. 30.03.2015 godz. 23:24
Im szybciej Polacy pozbędą się tego garbu jakim jest Platforma Obywatelska tym lepiej. Nie mają pomysłu na nic ale do koryta bezczelnie się pchają. Papier zniesie wszystko. Każdą głupotę. Ale za te bzdety jakie wymyśla ta beznadziejna koalicja PO - PSL mają odpowiadać wszyscy. Prezydent Jaśkowiak wypalił niedawno gdzieś w jednym z wywiadów, że problem rozwoju miast to duży problem. Ciekawe jak długo Pan Prezydent Jaśkowiak myślał nad tą poważną sentencją, "ogniskującą jak w soczewce" szereg niezwykle złożonych i trudnych gospodarczo-planistycznych zagadnień.
Tyle tylko, że ten temat jest już znany od starożytności i był znany także w XII wieku, w Poznaniu. Przemysł I jakoś sobie ze sprawą poradził. Odkupił od Kościoła nowe grunta i na nowo miasto założył. Rodzina się powiększyła trza dla wszystkich nowe lokum. Proste jak drut. Był rok 1250. Nie było satelitarnej nawigacji, badań gruntów, procedur administracyjnych i w kilkanaście lat nowe miasto powstało.
hetman 30.03.2015 godz. 14:36
Sznury aut posuwająca się 5 km/godz przez centrum nie służą nikomu i niczemu. Kwadrat : Al.Niepodległości,Solna .Garbary,Królowej Jadwigi powinien być całkowicie wolny od aut.
Głupki walą w słupki ! 19.03.2015 godz. 14:17
w centrum "gospodarnego" Poznania pod nosem Starego Marycha straszy SZCZEBATY choDNIK ! I co to nikomu nie przeszkadza ta STAROŚĆ ?!? Być może to co wyłazi z resztek trotualu to EKOLOGICZNY kawałek gleby czytaj MATKI ZIEMI :) Eee rodzimi dziennikarze potrafią ZADYMIĆ ale jak temat im nie wychodzi , to go unikają i spychają w otmęty netowej rzeczywistości :)
Dziś prawdziwych dziennikarzy już nie ma , tylko słupki liczą się :))
auto 19.03.2015 godz. 12:55
Taki zakaz może wprowadzić trochę porządku... obecnie gro ludzi kupuje używane samochody z wyższej półki za 20-40 tys. zł, jednak w wieku niejednokrotnie powyżej 10 lat. Za te same pieniądze mogą kupić samochód 2-letni, albo nawet nowy, ale klasy ekonomicznej.
nie dla bogatych 19.03.2015 godz. 12:52
Argument, że to prawo dla bogatych, jest zupełnie nieuzasadniony.
Ostre normy środowiskowe nie tylko spełniają drogie samochody, ale także samochody z segmentu mini, czy economy, a te auta, nawet nowe, wcale nie są takie drogie. Co więcej, auta małolitrażowe ze względu mniejsze zużycie paliwa tylko z tego tytułu wydzielają spaliny o mniejszych zawartościach trujących substancji.
Prawo dla wszystkich 19.03.2015 godz. 12:48
Jeżeli zamykać, to nie robić od tego żadnych wyjątków dla właścicieli mieszkających w centrum.

Obecnie mamy grupę uprzywilejowanych właścicieli samochodów, którzy mogą parkować w centrum miasta w cenie 10 zł / m-c, podczas gdy inni za parkowanie w centrum miasta muszą płacić 3-4 zł / godzinę.

Podobnie może się okazać z ograniczeniem wjazdu do centrum, że będzie olbrzymia ilość wyjątków od zakazu.
Włodek 19.03.2015 godz. 12:45
Merytoryczne wypowiadanie się na poruszony temat nie ma sensu. Natomiast proponuję redakcji następny temat audycji "W środku dnia" : Czy są potrzebne ustawowe badania psychologiczne i psychiatryczne kandydatów na posłów, senatorów i radnych wszystkich poziomów?"
Bydło przy korycie władzy 19.03.2015 godz. 12:45
No cóż , ewidentnie widać że "nasi wybrańcy" czytaj politycy wszelakiej maści doszli ( DZIĘKI NAM ) do tak kolosalnych dochogów że nas obywateli traktują jak odchody !
Kolejnym krokiem , proponuję , zakazać wchodzenie do centrum miasta emerytów po 80 roku życie , no w końcu wedle tych którzy nami SZAROGĘSIĄ SIĘ , to też jakieś utrapienie dla bardziej sprawnych i młodszych !
Współczesna R.P. to napraqwdę DZIKI KRAJ .....upss kraj rządzony przez pospolitych zdemoralizowanych "polityków@urzędników" !
tak se myślę 19.03.2015 godz. 12:44
Oczywiście w Niemczech można zakazać wjazdu i Polacy się do niego stosują. W Londynie też wjazd do centrum jest bardzo kosztowny i milion Polaków nie wjeżdża. Lekarze nie maja problemu, hydraulicy nie mają i dostawy też się odbywają. Ale w Polsce nie można, bo to zamach. No ciekawe. Że też poznaniacy do Berlina jeżdżą na zakupy i samochodziki grzecznie na przedmieściach zostawiają zamiast pchać się pod Brandemburger Tor. Dziwne....
max 19.03.2015 godz. 12:43
Czy ten, który proponuje zamknięcie centrum dla starszych samochodów, lub jego krewni i znajomi nie mają przypadkiem czegoś wspólnego z salonami samochodowymi, nie mają udziałów w koncernach samochodowych, nie są przypadkiem dealerami?
Grzegorz 19.03.2015 godz. 12:37
Moim zdaniem Polaków nie stać na zakup nowych aut ponieważ nasze pensje są pensjami głodowymi, pozwalającymi jedynie na wegetację i płacenie podstawowych rachunków - dotyczy to 70% osób. Dlatego w Szwecji, Niemczech i innych bogatych krajach, gdzie siła nabywcza pieniądza jest kilkukrotnie większa niż w Polsce, można pozwolić sobie na zamykanie centrów miast co równoznaczne jest z bodźcem aby społeczeństwo inwestowało w nowe samochody a utylizowało stare, wysłużone auta. Nas na taki luksus nie stać i jeszcze długa droga przed nami. Gdyby Polacy zarabiali choćby dwukrotnie więcej niż teraz to zapewniam, że wygląd ulic na pewno by się zmienił i jeździłyby po nich nowsze i lepsze samochody.
Toms 19.03.2015 godz. 12:36
pamiętam jak parę lat temu jak w tym radiu była dyskusja na temat powstających centrów handlowych i wszyscy prowadzący jak jeden mąż byli za centrami na obrzeżach miasta,a teraz wielka dyskusja co zrobić aby ożywić Św.Marcin i centrum.Ja do centrum jeżdżę bardzo rzadko , czasem jarmarki przedświąteczne ,teraz prawie wcale nie bywam a wszelkie utrudnienia spowodują że już na pewno nic mnie nie przyciągnie.
Paweł 19.03.2015 godz. 12:33
Ograniczenie ruchu jest proste ale:
Pytanie co z dostawami?
Kto zapłaci przedsiębiorcom za wymianę samochodów na nowsze?
Kto zapłaci za przeładunki towarów z dużych samochodów na małe lub dostawy samochodami ciężarowymi w godzinach nocnych (jednen z rozmówców proponował taki zakaz)?
Rozwijajmy komunikację zbiorową i rowerową, utrudniajmy ruch samochodowy w centrum (ograniczenia prędkości, strefy itd.) - wtedy wjadą tylko ci co muszą.