NA ANTENIE: Motosygnały
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Kaponiera - najdłuższy remont czy odbudowa?

Publikacja: 26.09.2014 g.12:20  Aktualizacja: 26.09.2014 g.12:23
Poznań
Ten remont trwa już trzy lata - wielu poznaniaków i gości chciałoby się dowiedzieć kiedy skończy się remont Kaponiery. No właśnie - czy to remont, budowa, przebudowa, a może odbudowa?
Kaponiera Most Uniwersytecki budowa (4) - Adam Michalkiewicz
/ Fot. Adam Michalkiewicz

We wrześniu 2011 roku ruszyła przebudowa Ronda Kaponiera. Prace wciąż trwają - dlaczego tak długo? Czy można je jakoś przyspieszyć?  I wreszcie czy w samym sercu komunikacyjnego Poznania będziemy mieli coś absolutnie nowego, nową jakość, czy będzie to jedynie odtworzenie myśli technicznej sprzed lat?

Zapraszamy Państwa do tej rozmowy - bo przez plac budowy w sercu miasta codziennie przejeżdżają tramwajami setki poznaniaków, na pewno tyle samo obserwuje z góry to, co się tam dzieje. Czy to co dzieje się na poznańskiej kaponierze - to przebudowa, budowa czy tylko remont? Czy na Rondo Kaponiera to będzie nowa jakość? Wygląda na to, że raczej nie...

Jednak coś nowego się pojawi. Będzie zejście na peron trasy Pestki i nowe schody w przejściu podziemnym oraz windy by osoby z wózkami dziecięcymi i niepełnosprawni na wózkach mogli przebić się przez ten węzeł komunikacyjny. Chyba zbyt szybko, nie do końca przemyślano ten remont, bo nie dano szansy na wprowadzenie nowych rozwiązań w tym rejonie np. nie wybudowano skrętu dla tramwajów z Towarowej w ul. Święty Marcin. Czy jest jeszcze szansa na realizację nowych pomysłów? Wiadomo, że uda się zrealizować postulat przejścia naziemnego na ulicy Dworcowej.

Niestety nie będzie już zieleni na rondzie - ani wzdłuż przystanków od skrzyżowania z Mostem Teatralnym. Został tam sam beton.

Jak długo ten remont jeszcze potrwa? Przypomnijmy, że w 2012 upadła Hydrobudowa - teraz wykonawcami są Hiszpanie z firmy OHL- czy dotrzymują terminów? Bo harmonogram prac był wielokrotnie zmieniany. Pierwotnie przebudowa miała być skończona na Euro ale pojawił się problem sypiącego się Mostu Uniwersyteckiego. Czy jest szansa, że koniec prac nastąpi w sierpniu 2015 roku? Ile nas to będzie kosztować? Nie do końca są tu zorientowani nawet radni - teoretycznie strażnicy finansów miasta.

Miasto w 2007 roku szacując koszty budowy Kaponiery mówiło o 120 milionach złotych, dziś Kaponiera ma kosztować około 335 milionów.

Doktor Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej zwraca uwagę na organizację ruchu wokół remontowanej Kaponiery. Jego zdaniem nie do końca przemyślana. Jak Państwo oceniają tempo prac, to co już wybudowano i czego Państwo oczekują po nowej Kaponierze w Poznaniu? 

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 13
libero 26.09.2014 godz. 17:30
A kiedy zakończy się budowa nowego biurowca '' BAŁTYK '' w
kształcie kalosza ? Dobrze,że betoniarki i inne spychacze będą mogły jeździć po
nowiutkiej nawierzchni bez różnicy czy asfaltowej czy betonowej no i oczywiście przez tory
żeby ZTM też zarobiło dodatkowo.Dzięki nowym nawierzchniom, betoniarki będą miały mniejszą
awaryjność zawieszenia przez co POZnań przyspieszy i będzie hau hau czy jakoś tak .
cz'ytacz 26.09.2014 godz. 17:13
W Poznaniu piniędzy nie zostawię a jak tam będę to tylko przejazdem ...
-a więc szybki tramwaj na Morasko albo do Pana Mieżyʼnskiego na INTERAKCJE
lub PIERWSZOLIGOWY MECZ NA ŚRÓDCE.

St Rynek odpuszczam sobie (nie lubię tego no... ,natręctwa hostess)
Św Wojciech się pokalał Przewodnikiem
A pod Browarem boję się postawić rower bez opieki ... .
Może jeszcze jak do Centrum Interakcji to nad Wartą koło kejtrów i tyle ...
zzawinkla 26.09.2014 godz. 14:29
Proszę sprawdzić,'' wielokryteryjnie '' kto był głównym projektantem przebudowy i z jakiego miasta pochodzi !!!???
Michał 26.09.2014 godz. 13:21
Miała kosztować 120, na dzisiaj 335 milionów, pewno zamknie się powyżej 500.. jak ze stadionem ;-)
Zero zieleni... sam beton... pewno będzie i topiący się latem asfalt, przejścia dla pieszych rodem z przybudówki dworcowej przy roladzie handlowej... i jak zawsze nikt za nic nie odpowiada.. know how = fail now ;-)
Robert 26.09.2014 godz. 12:56
Pani Zyto, Kaponiera to przykryta budowla fortyfikacyjna, wykorzystywana do prowadzenia ostrzału w kilku kierunkach. Pod kaponierą znajdują się jakieś stare zabudowania - chyba o to chodzi.
Robert 26.09.2014 godz. 12:52
Mam wrażenie, że przebudowa Kaponiery jest jedną z największych inwestycji Poznania. Jeżeli tak to pracowało nad nią wielka rzesza ludzi w Magistracie i nie tylko. Jak to jest, że czegoś nie przewidziano, a w tym że konieczna jest również przebudowa mostu akademickiego.
Znajomi królika 26.09.2014 godz. 12:52
Kolejna audycja w której panie prowadzące program oraz zaproszony gość , spijają sobie z dzióbków !
Gadu , gadu , gadu i to za NASZE publiczne pieniądze !
Zyga 26.09.2014 godz. 12:48
Czy pan dyrektor mógłby powiedzieć wreszcie kim był ten Kaponier? Czy to jakiś znany architekt Poznania? Nazwisko niezbyt polskie!
Jarek 26.09.2014 godz. 12:41
Dlaczego zlikwidowano dodatkowy tor dla skrętu tramwajów z Kaponiery w kierunku Fredry mimo, że jest to najbardziej obciążony węzeł tramwajowy? Czy on zostanie dobudowany?
Aureliusz ze Śródeji 26.09.2014 godz. 12:40
Dajcie se spokój. Ten remont to kompromitacja - chodzi o jego czas. W trzy lata to w Niemczech zabudowano całe Fridrichstrasse po upadku muru berlińskiego. W trzy lata to można Wolne Tory zabudowywać a nie jedno rondo remontować. Czas remontu to śmiech na sali.
Olek 26.09.2014 godz. 12:38
Te nowe technologie szanowny Panie widzimy na naszych rondach. A dziwnym trafem wszystkie autostrady najlepiej buduje sie z betonu. A chodziło mi o to ze trwałość jest olbrzymia. Pozatym zobaczycie Państwo jak zaczną sie "wyduszać" w miejscach łączeń z szynami. Przykład na nie dla tego typu rozwiązania? Torowisko na ulicy Grunwaldzkiej od Bałtyku w stronę junikowa. Masa betonowa jest o wiele trwalsza i Pan jako fachowiec powinien to doskonale wiedzieć. We Wrocławiu tylko tak robią. A do moich sugestii wrócimy za 2-3 lata czy nie miałem racji.
Robert 26.09.2014 godz. 12:35
Kto będzie pilnował jakości i ewentualnie respektował warunków gwarancji? Jaki to jest okres?
Olek 26.09.2014 godz. 12:28
Jednym z wielu rozwiązań jest użycie na rondzie masy bitumicznej (asfalt) zamiast - tak jak poprzednio beton. Kto sie na to zgodził? Bo jak wyglądają wszystkie ronda po kilku latach eksploatacji to każdy widzi. To bardzo złe rozwiazanie, kto sie na nie zgodził?