NA ANTENIE: IT AIN'T OVER 'TIL IT'S OVER/LENNY KRAVITZ
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Nowe pociągi dla Wielkopolski

Publikacja: 27.01.2015 g.15:30  Aktualizacja: 27.01.2015 g.18:49
Poznań
Kolejne nowoczesne pociągi trafią na wielkopolskie tory. Władze województwa jeszcze w tym roku ogłoszą przetarg na zakup 12 kolejnych składów.
nowe pociagi od ceglorza1 - Anna Skoczek
/ Fot. Anna Skoczek

Miesiąc temu Komisja Europejska zatwierdziła Regionalne Programy Operacyjne. Teraz władze województwa wyliczyły ile z pieniędzy przeznaczonych na kolej uda się kupić nowych pociągów, a ile pójdzie na inwestycje infrastrukturalne. - Jednym z  kryteriów przetargu będzie prędkość pociągów - 160 km na godzinę - mówi Jerzy Kriger - z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.

Przetarg będzie ogłoszony w drugiej połowie roku. Oprócz nowych pociągów wyremontowane zostaną stare Elektryczne Zespoły Trakcyjne. Przewozy Regionalne dostarczyły już siedem takich składów. Teraz remont czeka 21 sztuk.

W ramach inwestycji kolejowych wyremontowane zostanie kilka tras kolejowych m.in z Poznania do Piły a torowiska z Poznania do Ostrowa i Szczecina zostaną dostosowane do prędkości 120 km na godzinę. Jeszcze szybciej, bo 160 km/h pojedziemy w najbliższych latach z Poznania do Wrocławia i Szczecina.

Unia Europejska swoimi wytycznymi zmusza Polskę do inwestowania w transport publiczny. A zatem niekoniecznie w drogi, którymi później jeżdżą tysiące aut - a pociągi, autobusy i tramwaje. Korzystne wydają się też warunki, na jakich UE będzie wspierać takie inwestycje. Samorządy dołożą zaledwie 20 procent ceny - resztę da Bruksela. 

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 3
KB 28.01.2015 godz. 10:41
@author Za pół ceny to raczej kupisz tych składów - formalnie będzie przetarg. Ale czy chciałbyś jeździć "odrzutem z eksportu" ;-) Przypomnij sobie ostatni odcinek "Zmienników"..... :-)

Aktualnie linia do Ostrowa jest remontowana do 120 km/h.
Na 160 km/h na 272 to raczej nikłe szanse. Oprócz nawierzchni, trzeba by zająć się podtorzem, obiektami inżynierskimi - bardzo duże koszty. Patrząc na linie do Konina, Zbąszynka - 160 km/h to dla mocno przyspieszonych, pospiesznych.
Należy jednak pamiętać że linia 272 to chyba najbardziej obciążona w województwie linia kolejowa w zakresie ruchu towarowego.
author 28.01.2015 godz. 09:57
Może to jest okazja, żeby pociągi kupić za pół ceny ?? ;-)

Przy okazji - linia na Ostrów Wlkp. też by mogła być modernizowana do 160km/h... aczkolwiek i 120km/h nie jest źle. Do Ostrowa w godzinkę i kilka minut (gdyby było do 160km/h, to można by ten czas skrócić poniżej godziny).

Tym nie mniej i tak dla gospodarczego rozwoju Wielkopolski najistotniejsza jest budowa drogi ekspresowej S11 od Kępna przez Ostrzeszów, Ostrów Wlkp. Pleszew, Jarocin, Środę Wielkopolską aż do granicy województwa w Okonku (dalej do Szczecinka i nad morze) przez Oborniki, Chodzież, Piłę.
KB 28.01.2015 godz. 07:38
Przypomnijmy - UMWW ogłasza przetarg w 2014 przetarg na dzierżawę 4 składów spalinowych - terminy są tak krótkie, że praktycznie oferty może złożyć tylko ktoś kto ma gotowe składy. A tu przypadkiem PESA ma 4 składy (podobno zostały nieodebrane technicznie przez niemieckie kontrahenta).

W mediach się informacja o problemach z odbiorem 12 kolejnych składów PESY dla Niemców (Rynek Kolejowy 23 grudnia 2014 r."Linki dla Netinery czekają na niemieckie dopuszczenia") i nagle UMWW planuje zakup własnie 12 nowych pociągów.

Ciekawe. Zapraszam zainteresowanych na przejażdżkę szynobusami PESY do Gołańczy :-)