NA ANTENIE: PODPALMY TO (2023, Z FILMU 'FILIP')/VITO BAMBINO (Z FILMU 'FILIP')
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Obowiązkowe elementy odblaskowe

Publikacja: 02.09.2014 g.12:20  Aktualizacja: 02.09.2014 g.15:10
Poznań
Do tej pory obowiązek noszenia elementów odblaskowych poza terenem zabudowanym miały jedynie dzieci do 15 roku życia - ciekawe czy tego obowiązku przestrzegały? Czy pilnowali tego rodzice - nie żeby uniknąć kary, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa dzieci. Teraz obowiązek posiadania odblasków obejmuje już wszystkich pieszych, którzy poruszają się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym.
odblaski na poboczu - Policja/Poznań
/ Fot. (Policja/Poznań)

Od niedzieli tym, którzy nie zastosują się do nowych przepisów grozi mandat. Z policyjnych statystyk wynika, że 1/3 ofiar śmiertelnych wypadków to piesi idący poboczem lub przechodzący przez przejście dla pieszych, poza terenem zabudowanym. W ubiegłym roku w Polsce zginęło 1140 pieszych (jedna średniej wielkości wielkopolska wieś).

Obowiązkowe odblaski? - piesi i kierowcy są zgodni: nie mają wątpliwości, że jest to dobre rozwiązanie. Elementy odblaskowe to nie gadżety! Można powiedzieć, że są tak ważne jak światła w samochodzie. - Znacząco poprawiają bezpieczeństwo pieszych - mówi naczelnik wydziału ruchu drogowego komendy miejskiej policji w Lesznie Dariusz Adamczak. 

Mam odblask i mogę się niczym nie przejmować? Oczywiście nie - trzeba pamiętać o tym, żeby iść właściwą stroną drogi - ale o nie wszystko. Czy wiemy w jaki sposób nosić elementy odblaskowe, żeby były jak najlepiej widoczne dla kierowców? Powinny być umieszczone jak najniżej, bo wiązka światła samochodów jest skierowana dość nisko. Dlatego odblaski można umieścić np. na nogawce spodni, w okolicach kolan.

Nie ma specjalnych sklepów z akcesoriami odblaskowymi dla pieszych, dlatego o odblaski (ich rodzaje) pytaliśmy w jednym ze sklepów rowerowych w Lesznie. Co wybrać? Co można mieć zawsze przy sobie? - bo właściwie jakiś element odblaskowy powinniśmy mieć zawsze przy sobie... Może ważnie kamizelka - mała, odblaskowa w tornistrze, plecaku ucznia? Może panie mogłyby nosić małą zgrabną kamizelkę w torebce? Może naprawdę warto popularyzować takie zachowania, modę... - nie ruszam się bez odblasku, mam coś takiego zawsze przy sobie - na wszelki wypadek?

Ustawodawca nie precyzuje jednak, jak ma wyglądać taki odblask - element odbijający światła samochodów. Wybór należy do samych pieszych - podkreśla naczelnik leszczyńskiej drogówki  Dariusz Adamczak. No i jeszcze jedna ważna informacja: jest przepis są i kary za nieprzestrzeganie prawa. Może to być mandat nawet do 500 zł. Pieszym i kierowcom nie podoba się w tej nowej regulacji jedna rzecz. Ich zdaniem zbyt wysoki mandat za brak odblasków.

Czy mają już Państwo odblaski - dla siebie i dzieci? - na pewno dobrze wiedzą o tym - jak to jest ważne - kierowcy. A czy piesi to zrozumieją? Czy ten przepis będzie traktowany poważnie?

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 20
gość 25.10.2015 godz. 18:39
Sznurowadła odblaskowe dla dzieciaków.
cz'ytacz 10.09.2014 godz. 15:20
Mmm,ach ,pcu.cu ... .Ooooch-koch!

Jade na grzyby do lasu !
Może jeszcze zdąże się popluskać w leśnym jeziorku
Pa pa !
Nawet zimna woda jest zdrowa ,bo to KYROTERAPAIA
Na mnie to działa tj na moje bóle rumatyczne w kolanie !
Odblask też zabrałem i latarke też ...

Pa paaa,internetowe buziaki *,*,*<8
cz'ytacz 10.09.2014 godz. 11:50
Odp na kal... że (Kobieta na sygnale to :SYRENA)
(i bez większych problemów z łamaniem głowy)
cz'ytacz 10.09.2014 godz. 11:20
Miały być MUNDURKI z TARCZAMI SZKOLNYMI (Gdyż POdobno mówi się że zmieniono ustrój
nawiązano w nim do tradycji ...)
I na tych munurkach czy płaszczach z TARCZAMI SZKOLNYMI można by było
owe flurestencyje odblaskowe ZA-MIEŚCIĆ .
Wszystko to można zrobić tylko brakuje prostych rzetelnych
decyzji ...
Jakby nie było to szkolne podręczniki MEN potrafi narzucić
potrafi też je wyegzekwować na uczniach i rodzicach szkolna placówka oświatowa
Lecz przyznawać się do HERBU i ODBLASKU OŚWIECANIA -to już NIE.





PS Gdyż po pracy LECH
Tadek 03.09.2014 godz. 23:04
Temat świetny i problem ginących ludzi bolesny.
Tylko czemu pojawia się z dwudziestoparoletnim opóźnieniem??????
Ale jak znam mój kraj i moich rodaków, to niedługo odezwą się OBURZONE głosy katoprawicy
(Mikke np..oprotestował nie raz używanie pasów bezpieczeństwa), że takie nakazy, to brutalna napaść na wolność i wolny wybór człowieka.
Episkopat też najpewniej SWOJE dorzuci.,
Czemu nikt myślący dziwić się nie powinien.
Bo.
Jak mniej wypadków, to mniej trupów.
Jak mniej trupów, to mniej pogrzebów.
A jak mniej pogrzebów, to mniej kasy.
A to naszych ukochanych Pasterzy boli bardziej,
niż śmierć tysięcy ludzi na drogach ginących
kamila 02.09.2014 godz. 17:17
badania są angielskie, widać tam moga sobie "pozwolić" na większy odstęp. U nas na takie badania nie trafiłam, byc może są, a być może u nas panuje zasada "lepiej nie wiedzieć, bo coś by trzeba zrobić, a lepiej nie robić nic."
Szerokość pasa w mieście na 3 metry to norma, więc z rowerzystą jest to do 3,5m. Coraz częsciej jest tak, że kierowcy jadą drugim pasem przy wyprzedzaniu roweru. I jest to odstęp prawidłowy. Taki powinniśmy promować.
kamila 02.09.2014 godz. 17:13
Bimota, w autobusie jest się panem życia i śmierci, na rowerze nie. Pozdrowienia.
BIMOTA 02.09.2014 godz. 15:37
co ty, Kamilo, opowiadasz ? PRzestan powielac lewackie bzdety. Pewnie jestes z tej ciemnej masy...
Michał 02.09.2014 godz. 14:35
Niestety nic z tego nie będzie.. Są kary za przekraczanie prędkości.. i co? Sprawiło to, że jeździmy spokojniej? Jak to mawiają: sądzę że wątpię.
Kamila - skąd wzięłaś te 180 cm? Małe auto np. Fabia jest szeroka na ok. 165 cm, szerokość drogi zbiorczej to 300 cm... nawet te 120 cm to lekko naciąganem gdyż ani rower ani auto nie jedzie skrajnie.
Rozsądek pieszych też się kłania - sam miałem kolizje z pieszym jadąc rowerem, bo bez patrzenia pan wchodzi na jezdnię, bo nic nie słychać.. a rower też nie zatrzymuje się w miejscu.
Oczywiście jestem za - ale nie w formie nakazu i grożby, tylko uświadamiania...
kamila 02.09.2014 godz. 13:10
Jest jeszcze psychologia - badania pokazują, że kierowcy wyprzedzają z mniejszym odstępem osoby wyglądające bardziej profesjonalnie. Badanie dotyczyło rowerzystów i ci w kaskach i kamizelkach byli narażeni bardziej na potrącenia, gdyż kierowcy uważali ich zachowania za bardziej przewidywalne. Rowerzystów z powiewającymi połami płaszczy i kobiety kierowcy omijają większym łukiem.
Drugie badanie pokazuje, że w ciągu 30 lat dystans wyprzedzania rowerzysty zmniejszył się ze 180 cm do 120 cm. Ubyło aż 60 cm! W tym samym czasie prędkości jazdy samochodów wzrosły znacznie, a ruch jest bardziej intensywny.
cz'ytacz 02.09.2014 godz. 13:09
Omalże brak rodzimego przemysłu odzieżowego sprawiło że
nikt odgórnie nie wyda polecenia aby elementy odblaskowe były
standartowo wszywane na odzieży wierzchniej ,-kurtki,-bluzy, -a zwłaszcza płaszcze przeciwdeszowe.
Możeby poprosić Chińczyków ,by byli radzi obszywać kurtki takimi
elementami odblaskowymi?
A problem w połowie byłby rozwiązany ...

kamila 02.09.2014 godz. 13:04
Światła mijania sięgają wg prawa co najmniej 40 metrów przed pojazd, a drogowe - min. 100 metrów przed pojazd. Gdy ruch jest duży, nawet poza terenem zabudowanym jeździmy ze światłami mijania. Droga zatrzymania odpowiadająca długości świateł mijania jest osiągalna przy prędkości 50-60 kmh (w zależności od stanu pojazdu, nawierzchni itd.). Konia z rzędem temu, kto jedzie tak wolno poza miejscowościami, a i w obszarze zabudowanym. Dla świateł drogowych 100 metrów to droga zatrzymania dla prędkości 90-100 kmh. Widać teraz dobrze, dla jakich prędkości dane światła zostały zaprojektowane i dlaczego powinny oświetlać taki, a nie inny odcinek przed pojazdem. I tu jest clou - możemy nosić odblaski działające od 100-150 metrów, ale musi na nie paść światło. Jeśli jedzie ktoś na tzw. krótkich, światło jest za krótkie, aby oswietlić nas odpowiednio wcześnie.

Przypomnienie drogi hamowania: 30 km/h - ok. 17 m, 50 km/h - ok. 32 m, 70 km/h ok. 52 m, 90 km/h - 80 m, 110 km/h - 105 m, 130 km/h - 140 m, 150 km/h - 170 m.
Rowerzystka 02.09.2014 godz. 13:03
Dodam jeszcze, że odblaski pomogą normalnym kierowcom zauważyć pieszego, czy rowerzystę i odpowiednio zareagować, ale niestety nie pomogą piratom drogowym! Oni pewnie i tak nas nie zauważą! I tego się boję, bo ilu ludzi ginie przez pijanych, jadących z nadmierną prędkością czy łamiących przepisy drogowe np. wyprzedzając na zakręcie itp.!!!
kamila 02.09.2014 godz. 12:50
odblask można zawinąć wokół rury podsiodłowej roweru i wozić na stałe.
Rowerzystka 02.09.2014 godz. 12:49
Dla własnego bezpieczeństwa, już od dawna, jeżdżę w kamizelce odblaskowej po Poznaniu, niezależnie od pory dnia czy roku! I nie wyobrażam sobie jeździć czy chodzić bez kamizelki poza terenem zabudowanym!
ROBERT 02.09.2014 godz. 12:48
NIEZLA MANIPULACJA... ILE Z TYCH OFIAR SZLO PRAWIDLOWO I PO ZMROKU ?? WIELU MA WATPLIWOSCI, A JA MOGE SIE ZALOZYC, ZE OCZEKIWANEJ POPRAWY BEZPIECZENSTWA NIE BEDZIE.

NO I WLASNIE... PRZEPISY NIE PRECYZUJA CZYM JEST ELEMENT ODBLASKOWY... :)
kamila 02.09.2014 godz. 12:45
dla pieszych i rowerzystów dobre są rękawiczki z odblaskami.
kamila 02.09.2014 godz. 12:44
a kiedy zabierzemy się za kiepski wzrok kierowców: bez okularów, z niewłaściwymi szkłami kupionymi za 20 zł z drogerii. Słowa kierowcy po uderzeniu w pieszego "ja go nie widziałem" może oznaczać, że kierowca mimo odblasku nadal nie dostrzeże pieszego, bo ma astygmatyzm, pada deszcz i sa olśnienia, a obraz się rozmywa i cała sprawa bierze w łeb. W innych krajach stawia się na zmniejszanie prędkości jazdy i poprawę widzenia kierowców, a piesi mają się tam dużo lepiej.
uszy wkoło głowy 02.09.2014 godz. 12:44
To jest fakt, ostatnio jest moda na zamykanie się w sobie. Biegający, rowerzyści, piesi czy wyprowadzający psy zakładają słuchawki na uszy i zamykają się w sobie, otaczający świat mają gdzieś.

Nie rozumiem jak spacerując, biegnąc czy jadąc na rowerze przez las można zagłuszać czy przyrodę czy zbliżające się niebezpieczeństwo.

Kolejny przejaw selekcji naturalnej?
aure 02.09.2014 godz. 12:34
W wielu plecakach-tornistrach do szkoły są "wbudowane" elementy odblaskowe. Czy to wystarczy?