NA ANTENIE: THE ONE I LOVE/R.E.M.
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
 

Parowozy - jak długo przetrwają?

Publikacja: 07.12.2011 g.16:11  Aktualizacja: 07.12.2011 g.16:22
Poznań
Para buch, koła w ruch? Na razie tak, ale pytanie - jak długo jeszcze będziemy mogli kupić bilet i przejechać się w Wolsztynie pociągiem, który ciągnie parowóz? Dzisiaj na trasie Wolsztyn-Leszno jeździ tylko lokomotywa o napędzie parowym.
Parowozem z Poznania do Wolsztyna - Agnieszka Maciejewska
/ Fot. Agnieszka Maciejewska

Reszta jest w remoncie. Starzy maszyniści odchodzą na emerytury, nowych się nie szkoli. Jak więc przyszłość czeka jedną z największych, turystycznych atrakcji Wielkopolski?

Wojciech Jankowiak dodaje, że jedyne co w tej chwili może zrobić samorząd wojewódzki, to nadal zamawiać i płacić PKP za kursowanie parowozów. To jednak nie rozwiązuje finansowych kłopotów wolsztyńskiej szopy. Potrzeba rozwiązania systemowego, czyli np. powołania spółki. Jest jednak i dobra wiadomość. W nowym rozkładzie jazdy, już od najbliższej niedzieli, parowe ciuchcie wracają na trasę do Poznania.

http://radiopoznan.fm/n/
KOMENTARZE 15
Piotr 22.12.2011 godz. 12:44
Jan: zgadzam się, ruch towarowy. Daltego należy udrożnić linię do Sulechowa, a nie rozkradać ją! Bo może się okazać że będzie to np. alternatywne połączenie z Poznania do Zielonej Góry względem magistrali p. Zbąszynek. Alternatywne i tańsze, bo magistrala E20 jest droga w dostępie dla przewoźników.
clestrich 10.12.2011 godz. 00:15
Mein Name ist Clemens Volkhardt, ich bin 20 Jahre alt und wohne in Halle, Deutschland.
Bereits seit meinem 7. Lebensjahr besuche ich sehr regelmäßig das BW Wolsztyn. Mittlerweile bringen es mein Vater und ich auf weit über 20 gemeinsame Besuche. Dementsprechend bedeutet mir das BW unglaublich viel, mittlerweile fühle ich mich wie zu Hause, wenn wir nach der Ankunft den Lokleiter begrüßen und uns ein Zimmer in der Übernachtung geben lassen.
Über all diese Jahre war es immer ein riesiges Erlebnis zu den Dampflokomotiven nach Polen zu fahren. Das BW Wolsztyn bietet eine Einzigartigkeit und eine Stimmung, die es so nirgendwo sonst in Europa mehr zu finden gibt. Über die Jahre konnte ich gut beobachten, wie sich die Stadt Wolsztyn und die Region verändert und entwickelt haben. Jedes Jahr konnte man große Fortschritte beobachten und so wurde die Gegend immer ansehnlicher und Wolsztyn hat sich zu einem wunderschönen kleinen Städtchen entwickelt, was für jedermann sehr attraktiv ist. Das BW Wolsztyn ist DIE TOURISTISCHE ATTRAKTION schlechthin in der Region. Es ist sehr schade, dass man nicht wirklich begreift, was für ein Juwel man hier besitzt und auf welche Art und Weise es die Stadt und Region einzigartig macht. Warum pflegt und vermarktet man diese Sache nicht? Sollte das BW geschlossen werden, so würde der Region um Wolsztyn ein sehr großer Anreiz und somit auch viele touristische Möglichkeiten verloren gehen.
Mit freundlichen Grüßen
Clemens Volkhardt
Poznaniak 09.12.2011 godz. 21:04
"Daj Polakom rządzić ,a sami się wykończą" , tak powiedział Bismarck - aż przykro stwierdzić, ale miał rację. My po prostu nie potrafimy dbać o swoje, a co ważniejsze, nie potrafimy gospodarować naszym dobrem narodowym. Nie ma co się dziwić, jak Niemcy zowią naszą nieudolność gospodarczą "Polnische Wirtschaft"
Jarek 09.12.2011 godz. 20:31
Cała ta sytuacja przypomina mi to jak jest jest na paradzie że ludzie kochający parowozy jadą z końca polski i miejsca dla nich niema bo cała masa przygłupawych i mających parowozy w d.... VIP-ów obsiądzie najlepsze miejsca a dla hołoty ze świata nawet na platformę ochrona wpuścić nie chce. Najważniejsze że impreza się odbyła zaproszeni goście się ubawili "może" różności się najedli ,napili i g.... załatwili. Ciekawe jak za zaproszenie taki VIP miałby kupić cegiełkę na ratowanie tych resztek to czy ją by kupił .
Rolf 09.12.2011 godz. 14:26
Als leitendes Mitglied des Europavereins und als Gestalter der Partnerschaft
zwischen Lübben und Wolsztyn bin ich sehr betroffen davon, dass die Arbeit
des Bahnbetriebswerk Wolsztyn eventuell aus Geldmangel eingestellt werden
soll. Alle Freunde des BW und die Verantwortlichen der Stadt und des
Landkreises sollten dringend alle Möglichkeiten prüfen, die eine gesicherte
Zukunft des europaweit einzigen betriebstüchtigen BW für Dampfloks unter
Planbetrieb garantieren. Vielleicht gibt es Fördermöglichkeiten der EU, die
dieses Kleinod der Eisenbahngeschichte als Verkehrsdenkmal am Leben
erhalten können.

Rolf Friedrich
D-15907 Lübben
Zbulwersowany 09.12.2011 godz. 14:22
Co by nie napisać i tak wpływu nie mamy! - czemu ? widać komuś u Władzy zależy żeby to padło to co ojcowizna, nasi dziadkowie czy pradziadkowie rozwijali i dbali o każdy detal żeby wszystko funkcjonowało ! A teraz ? chciało się elitarne grono wozić i rozwalać maszyny - słynne Experience co przeszło na szczęścię do Historii ?! Nie bardzo rozumiem czemu tez pozwala się zagranicznym fanatykom prowadzić te maszyny ? kto wydaje na to zezwolenia ? gdzie Państwowa Inspekcja Pracy ?!!! Czy Władza na to ślepa jest ? a może mają z tego pieniążki ?!!!! Władza zarówno miejsca, jak i powiatowa oraz Samorząd widać mają pojęcie o parowozach - tyle co wrzucić węgiel do kotła ale jak ruszyć machinę to ani rusz... Radzę poczuć prawdziwą pracę tych ludzi ( a jest ich coraz mniej ) bo siedzeniem za biurkiem i czekaniem na zbawienie wszystkich którym zależ na Parowozowni to drodzy Radni wszystkich podległych szczebli to Wasza władza daleko nie zajedzie!, po 1 - Upadnie turystyka, po 2 - podatki dla miasta , po 3 i co najważniejsze Historia ! Ale co tam...przy korycie zawsze ciepło jest .....prawda ? Oby się nie spełnił czarny scenariusz bo miejscowi ludzie Wam tego w życiu nie wybaczą drodzy Radni !!!!
Joachim Volkhardt 08.12.2011 godz. 22:31
Ich war schon über 30 mal in Wolsztyn! Der tägliche Dampfbetrieb ist einmalig und zieht mich und meine Freunde immer wieder dorthin! Ich habe dadurch viele Menschen kennengelernt und Freunde gewonnen! Und ich habe gelernt, mein Nachbarland Polen zu lieben und zu achten!
Wir müssen alles tun, um den Dampfbetrieb zu erhalten; auch mit Spenden und Aktivitäten!
Viele Grüße von Joachim Volkhardt aus Halle (Saale)
Martina 08.12.2011 godz. 20:45
Guten Tag, ich war dieses JAHR das erste mal mit diesen Zug unterwegs , bis Danzig mit meiner behinderten Tochter wir waren erstaunt ,von der herzlichkeit der Menschen ,, es war sehr schön ,, und es gab viel zu sehen ,, eigendlich wollte ich nächstes jahr wieder mit meinen freunden so eine Tour machen , dahin wo ein freund wohnt ,er war unser Reise begleiter ,, ,Breslau/ Wroclaw ich hätte das gerne mit erlebt ,, und hoffe das ich es auch werde ,, denn ich finde es war es wert diese Reise , die ich und meine Tochter die sehr begeistert war und ich dies auch gerne wieder machen würde ,, bitte lasst es nicht zu das dies Vergangenheit wird ,, lg ,,aus dem Vogtland und liebe Grüße an Bjorn ,, Von Martina und Sandra
Björn B. 08.12.2011 godz. 19:42
Problem polega na tym, że ci (z reguły zaangażowani miłośnicy kolei), którzy mają świadomość wartości oraz unikalności parowozowni wolsztyńskiej, nie dysponują odpowiednimi środkami jak i adekwatnej reputacji, żeby móc wyjść naprzeciw groźbie jej zamknięcia. Ci politycy (z dobrym wyjątkiem polityków lokalnych Wolsztyna) zaś, którzy mogliby zapewnić takowe wsparcie, w pełni nie dostrzegają problemu i tym samym potencjału, który drzemie w tej unikalnej na skali światowej atrakcji. W ten sposób z cała pewnością niebawem utracona zostanie jedna z największych atrakcji turystycznych nie tylko całej Polski, ale Europy, a może nawet świata.
Karl-Josef Hartmann 08.12.2011 godz. 18:57
Leider mal wieder eine typische Aussage: Die Krise = kein Geld mehr. Wenn die Beteiligten sich über Jahre hinweg nicht einigen konnten oder gar vielleicht auch gar nicht wollten, dann ist dies ein willkommener Anlass sich aus dieser herauszuziehen. Schändlich, das immer wieder Kulturgüter herhalten müssen, egal ob Ost oder West. Wie sich die System doch schnell angepasst haben. Wenn alle Wolsztyn-Fans, die den Newlsletter abonniert haben monatlich nur 5.- Euro spenden würden, dann könnte ein Verein die Sache in die Hand nehmen und den Herren zeigen, wie diese Einmaligkeit in Sachen Dampfzugbetrieb gut laufen könnte. Für die Region wäre es ein wirtschaftlicher Verlust, denn die Eisenbahnfans gehen Essen, Tanken und bringen sicherlich auch anders wo noch Geld in die Kassen der Geschäfte, Hotels und Restaurants. Ist das den Oberen überhaupt bekannt? Interessiert es die Oberen überhaupt? Aus wenn ich schon einige Jahre nicht mehr in Wolsztyn war wäre die Schließung für mich ein großer Verlust.
Peter Z. 08.12.2011 godz. 17:01
Guten Abend!

Es müssen jetzt Taten folgen, um dieses nationale polnische Kulturgut zu erhalten.
Gerade die diese einzigartige Verbindung aus öffentlichen Eisebahnverkehr und historischer Dampfeisenbahn macht die Atmosphäre in Wolsztyn so einzigartig.
Man hat das Gefühl das einige Verantwortungsträger sich ihrer Verantwortung gar nicht bewusst sind.
Es ist wenig sinnvoll Probleme auf die Wirtschafts- und Eurokriese zu schieben, das käme dem Vergleich sehr nahe nach dem Motto: weil in China ein Sack Reis umgefallen ist können wir in Wolsztyn keine Dampflok mehr fahren lassen!!
Wo bleibt die bekannte positive polnische Kreativität und Flexibilität damit in Wolsztyn nicht die Dampfkessel ausgehen???
Ich persönlich habe den Eindruck das mit dem ganzen hin und her in Sachen "Gmbh" die Öffentlichkeit für dumm verkauft wird. Es wäre schön wenn ich mich irre!!!!

Peter Z.
Matthias 08.12.2011 godz. 16:51
Schade, wenn der einzige normalspurige Plandampfbetrieb in Europa eingestellt würde. Es gibt sehr viele Fans auf der Welt. Mit einer guten Öffentlichkeitsarbeit würde man mehr davon nach Polen locken, das beweisen die jährlichen Großveranstaltungen. Planmäßige Dampfzüge müssen kein Privileg von Schmalspurbahnen sein. Wenn sich eine GmbH mit PKP, Städten und Wojewodschaft als Gesellschafter um das tägliche Geschäft kümmert und ein Verein um den Museumsbetrieb kann man durchaus positive Ergebnisse erzielen.
Maike 08.12.2011 godz. 16:46
Hallo aus Deutschland
Wir fahren seit Jahren nach Wolsztyn um die einzigartige Atmosphäre dort zu genießen. Das BW Wolsztyn ist Europa und Weltweit das einzige BW , was planmäßige Dampflokfahrten auf der Regelspur fährt. Das ist erhaltenswert und Anziehungspunkt für viele Eisenbahner, nicht nur aus Deutschland.Es wäre schade,wenn solch ein Magnet für viele Touristen streben würde. Dieser Anziehungspunkt ist nicht nur in Polen bekannt, sondern auch weit über seine Ländergrenzen hinaus. Wir verbinden mit Wolsztyn nur sehr gute und sehr schöne Erinnerungen. Die Dampflok-Parade , die Sonderfahrten und Besichtigungen vom BW Wolsztyn sind immer eine Reise wert.Unsere Gruppe wird seit Beginn immer größer, da sich die gute Atomsphäre und die verschiedenen Events in Wolsztyn im Herzen sind. Wolsztyn ist ein nationales und internationales Kulurgut. Leider hat es Deutschland versäumt soetwas zu erhalten. Machen sie nicht den gleichen Fehler und erhalten sie dieses einmalige Kulturgut.Wir hatten schon Bekannte aus der Schweiz und Großbritanien dabei . Wir tragen dieses gerne in anderen Ländern.
Jan 08.12.2011 godz. 00:56
Spólka nie powstanie, urzednik samorządowy odpowiedzialny za budżet nie skieruje milionowych dopłat do Spólki ktora nie ma cienia szansy zrównoważyć kosztów i przychodów eksploatując jedynie trakcje parową. Tam musi byc geszeft towarowy równoważący straty na parowozach. Tak jest w Niemczech , skanseny zarabiaja realizując lokalne zamówienia transportowe. Samorząd Wielkopolski nie pali sie do Wolsztyna, kto podłoży głowe pod miecz? Jeśli jest szansa aby Wolsztyn wszedł do Kolei Wielkopolskich, to wtedy istnieje możliwość powodzenia ..
wielkopolanin 07.12.2011 godz. 20:45
Istnieje możliwość zamknięcia parowozowni?! To jakieś kpiny chyba.I to mówią władze,które co roku na paradzie i w mediach przekonują,że parowozownia nadal będzie pełnić swoją funkcje.Wiedziałem że to są puste słowa,ale nie do tego stopnia!
Mało kto z ludzi ,,zza biurka'' zdaje sobie sprawę,że jedyny na chwile obecną parowóz Ol49-59 nie będzie jeździł cały czas.Po miesiącu jak mówią przepisy taki parowóz czeka przegląd okresowy!. Nie mówiąc już o tym,że parowóz to nie lokomotywa na kluczyk,który się przekręci i lokomotywa rusza. Pozwolę się cofnąć o kilka lat wstecz.Co roku podczas sezonu wakacyjnego zawieszany był ruch pociągów osobowych prowadzonych przez parowozy.Tłumaczeniem było zagrożenie pożarowe.Jednak dla pociągów specjalnych dla ,,władzy'' nie stanowiło to problemu i wtedy taki pociąg z parowozem mógł jechać.Na paradzie panowie w krawatach co roku opowiadają wyuczone teksty o dobrej formie parowozowni.Wszyscy widzą jak jest naprawdę.
Panowie radni i ludzie odpowiedzialni za nie dopuszczenie do powstania spółki: Może dla was parowozy nie są jakimś cudem,jednak dla tysięcy fanów tych maszyn są to ciosy w serca słysząc,że ciągle nie ma wyjścia z kryzysu w parowozowni.Dzięki parowozom promuje sie nie tylko Wolsztyn ale i cala Wielkopolska!. O walorach turystyki kolejowej szanowni radni sejmiku zdecydowali juz w strategii promocji województwa. Wiec nie ma innej opcji jak zachowanie tego unikalnego miejsca!
Zaniechanie dzialania to ewidentne dzialanie przeciw parowozom.