Dziś PKP Cargo i samorządy: województwa i Wolsztyna podpisały umowę o utworzeniu kolejowej instytucji kultury. Parowozownia Wolsztyn będzie utrzymywana przez każdą ze stron umowy. Przez najbliższe trzy lata samorząd województwa będzie też dopłacał do regularnych połączeń Wolsztyna z Poznaniem i Lesznem. A by pasażerowie nie narzekali na gorsze warunki podczas jazdy, nowa instytucja kupi lepsze wagony
- To będą wagony w standardzie podwyższonym, będą elementy klimatyzacji, komfort przejazdu się podniesie. O szybkość nie ma się co martwić, bo parowozy mogą rozwijać prędkość do 100 km na godzinę - mówi wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak.
Parowozownia Wolsztyn będzie tez prowadzić działalność związaną z turystyką. Powstanie nowoczesne muzeum, w którym będzie można korzystać z symulatora parowozu. Prace nad powstaniem nowej instytucji trwały ponad sześć lat. Dlaczego tak długo?
- Jednym z głównym problemów, był proces wejścia PKP Cargo na giełdę, który utrudniał formalności. Gdy to zostało zakończone, problemy zniknęły - mówi prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski.
Teraz w parowozowni w Wolsztynie są dwie działające lokomotywy parowe. Trzecia jest remontowana. W planach jest też renowacja trzech kolejnych parowozów.
Wojciech Chmielewski/mk/szym