Pieniądze zostaną przeznaczone na poprawę infrastruktury kolejowej, drogowej a także na walkę z bezrobociem. Decyzja komisji Europejskiej oznacza, możliwość rozpisania konkursów. Najpierw jednak trzeba będzie powołać m.in. Komitet Monitorujący, który ustali kryteria wyboru projektów na najbliższe lata.
Pierwsze konkursy ruszą prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Dofinansowanie inwestycji ma wynosić do 85 procent wartości inwestycji. Z unijnych pieniędzy skorzysta m.in. Szpitala Matki i Dziecka w Poznaniu. Budowa nowej placówki ma kosztować około 400 milionów złotych. Wielkopolska z własnego budżetu wyłoży 60 milionów.
Wielkopolska otrzyma z Unii Europejskiej na WRPO 2014+ łącznie 2 447,9 mln euro. 72,11% tej kwoty, czyli 1 765,2 mln euro będzie pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostałe 27,89% (682,7 mln euro) to środki Europejskiego Funduszu Społecznego. W porównaniu do wyjściowej kwoty (2 196,6 mln euro) pieniędzy będzie więcej aż o 251,3 mln euro (EFRR – o 206,5 mln euro, a EFS – o 44,8 mln euro).
Głównym celem WRPO 2014+ jest „Poprawa konkurencyjności i spójności województwa”. Priorytety dotyczą poprawy infrastruktury, szczególnie transportowej (m.in. drogi, koleje, zbiorowy transport miejski). Ważne są działania w zakresie badań, rozwoju technologicznego i innowacji oraz przedsiębiorczości. UE oczekuje, że sporo wydamy na poprawę stanu środowiska i dołoży na inwestycje stymulujące wzrost zatrudnienia i aktywizację osób bezrobotnych i zagrożonych utratą pracy, poprawę edukacji z uwzględnieniem edukacji ustawicznej. Będą też pieniądze na działania zmierzające do wyrównywania różnic rozwojowych w różnych miejscach Wielkopolski.
Z poprzedniego WRPO na lata 2007 - 2013 z unijnych pieniędzy zrealizowano 2100 projektów.
2.A.4. Nazwa:
Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich obszarów rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mo-bilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu.
Głównym efektem realizowanego Priorytetu Inwestycyjnego, przez wsparcie niskoemi-syjnego transportu miejskiego, będzie wzrost liczby osób korzystających z tego rodzaju transportu, a także ograniczenie emisji zanieczyszczeń, co przyczyni się to do poprawy stanu środowiska.
Wspierana będzie także budowa i rozwój tras rowe-rowych oraz systemów rowerów publicznych/miejskich.