Wudarskiego z nowym prezydentem - Jackiem Jaśkowiakiem - łączy to, że obaj są zapalonymi rowerzystami. Co to oznacza dla kierowców? Czy pod rządami Macieja Wudarskiego będzie im trudniej? Jakie zmiany szykuje dla komunikacji tramwajowej i autobusowej? I na co mogą liczyć piesi i rowerzyści? O to zapytamy wiceprezydenta Macieja Wudarskiego o 12.20
Maciej Wudarski - wiceprezydent Poznania m.in ds transportu. Do tej pory za te zagadnienia odpowiadał wiceprezydent Mirosław Kruszyński. Maciej Wudarski jest członkiem Stowarzyszenia Prawo do Miasta. Radnym osiedlowym na Smochowicach, przed objęciem funkcji wiceprezydenta prowadził firmę produkującą dresy. Oficjalnie wiceprezydentem Poznania jest od poniedziałku. Jego asystentem został były radny Prawa i Sprawiedliwości - Krzysztof Grzybowski. Wczoraj też wiceprezydent spotkał się w z dyrektorami i prezesami odpowiedzialnymi w Poznaniu za komunikację i drogi.
Co wiceprezydent zrobi z pomysłami wprowadzenia priorytetów dla komunikacji miejskiej, które zgłaszały organizacje społeczne, z których się wywodzi. Jako pierwsi na biurko prezydenta Jacka Jaśkowiaka swoje postulaty złożyli rowerzyści - w ich imieniu Kamila Sapikowska z Poznańskiej Masy Krytycznej. Rowerzyści chcą m.in. ograniczenia prędkości do 50km/h na ulicach Mieszka I, Hetmańskiej, Warszawskiej, Przybyszewskiego.
Rowerzyści proponują także pozwolenia na jeżdżenie po buspasach. Gdzie powstaną nowe buspasy, bo domagają się ich także taksówkarze. Jacek Kalka, prezes Poznańskiego Stowarzyszenia Taksówkarzy chciałby, aby nowy wiceprezydent ułatwił im codzienną pracę.
Czy będzie priorytet dla tramwajów, autobusów i pieszych? Jak będą działać sygnalizacje świetlne dla pieszych i komunikacji zbiorowej - np. na Teatralce? Jak je ustawić, czy wyłączyć? Częstotliwość kursów tramwajów i autobusów - czy jest konieczność zmian? Czy wiceprezydent przewiduje utworzenie nowych linii? Niebezpiecznie jest na ul. Grunwaldzkiej przy Targach - jest tam odcinek jezdni wspólny z torowiskiem. Czy wiceprezydent planuje wydzielenie po jednym pasie dla samochodów a torowisko pozostanie samodzielne? Strefa tempo 30 obejmuje obecnie rejon Placu Wolności, al. Marcinkowskiego - czy się rozszerzy? Czy powstaną kolejne deptaki - które ulice zostaną zamknięte dla samochodów i kiedy - co będzie w rejonie uliczek wokół Starego Rynku? Parkingi "park and ride" są bardzo potrzebne. Czy zostaną wreszcie wybudowane?
Po otwarciu Zachodniej Obwodnicy Poznania (co nastąpi w sobotę) - był zapowiadany zakaz dla ruchu tirów na ulicach m.in Reymonta, Przybyszewskiego, Ściegiennego, czyli tranzyt północ-południe. Czy taka decyzja zapadnie i kiedy? Kiedy koniec prac na Kaponierze? Jakie jest tempo prac, skoro doszło do opóźnienia, bo w grudniu zapowiadano już ruch tramwajów na części nowego Mostu Uniwersyteckiego. Prezydent Jaśkowiak zapowiadał budowę ul. Nowej Głogowskiej, przedłużenie ul. Świętego Wawrzyńca i dokończenie I ramy komunikacyjnej od strony ul Północnej i Hlonda - kiedy, za co? Kiedy ruszy budowa Nowej Naramowickiej - droga i trasa tramwajowa - czy tylko do Wilczaka czy do Garbar, co z Szelągowską - kiedy i za co? Jacek Jaśkowiak twierdzi, ze w Zarządzie Transportu Miejskiego jest przerost zatrudnienia - "tam do pracy - według niego - wystarczy osiem osób. Czy będą zmiany? Zarząd Dróg Miejskich obecnie odpowiada za działanie sygnalizacji świetlnych, według społeczników powinien to robić ZTM bardziej "pod" komunikację zbiorową. Kto został miejskim inżynierem ruchu?
Zapytaliśmy radnego Michała Grzesia czy kierowcy powinni bać się poglądów Macieja Wudarskiego. W jaki sposób wiceprezydent chce odwrócić tendencję - przez lata nie udało się nakłonić kierowców do przesiadki w tramwaj. Jeszcze jako społecznik, a nie zastępca prezydenta, Wudarski podkreślał, że ulice nie mogą być tylko dla samochodów, a miejskie autobusy i tramwaje powinny mieć więcej ułatwień. Co nowy wiceprezydent powinien zmienić, aby poruszanie się po Poznaniu było łatwiejsze?Jakie są najważniejsze problemy komunikacyjne do rozwiązania w Poznaniu? Na jakie ułatwienia Państwo czekają?
Zapis całego programu z udziałem wiceprezydenta Macieja Wudarskiego do odsłuchania poniżej.
RUCH DROGOWY, Rozdział 5 - Ruch pojazdów, Oddział 11 - Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, motorowerów, pojazdów zaprzęgowych, Art. 33.
3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
1. jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu z zastrzezeniem ust. 3a; [...]
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Czyli pkt 3a praktycznie wyklucza jazdę koło siebie rowerzystów w mieście (może poza małymi osiedlowymi uliczkami), bo generalnie już sama jazda rowerem po jezdni zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Kodeks drogowy - Ustawa prawo o ruchu drogowym, stan prawny: grudzień 2014r.
RUCH DROGOWY, Rozdział 5 - Ruch pojazdów, Oddział 11 - Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, motorowerów, pojazdów zaprzęgowych
Art. 33.
1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Poza tym:
5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy: [...]
2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów
3. warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła),
Czyli rowerzyści są zobowiązani korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, a to oznacza, że gdy taka droga dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów istnieje, to nie wolno im jeździć po drodze.
Ponadto:
RUCH DROGOWY, Rozdział 5 - Ruch pojazdów, Oddział 1 - Zasady ogólne, Art. 16.
5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, wózkiem rowerowym, motorowerem, wózkiem ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
A to oznacza, że nawet nieutwardzone pobocze może nadawać się do jazdy rowerów. Warto o tym wiedzieć.
III - Dziennikarz wobec rozmówców i odbiorców 9. Rozmówcy powinni być poinformowani, w jaki sposób zostaną wykorzystane ich wypowiedzi; autoryzacja obowiązuje, jeśli zastrzeże to rozmówca; wypowiedzi dzieci można wykorzystywać tylko za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów. 19. Wysoce naganna jest kryptoreklama i zatajanie informacji dla własnych korzyści. 21. Angażowanie się dziennikarzy w bezpośrednią działalność polityczną i partyjną jest również przejawem konfliktu interesów i należy wykluczyć podejmowanie takich zajęć oraz pełnienie funkcji w administracji publicznej i w organizacjach politycznych. 22. Stosunki między kolegami i współpracownikami powinny być partnerskie, niedopuszczalna jest nieuczciwa konkurencja oraz przywłaszczanie cudzych prac, a nawet pomysłów.
- dla ograniczenia ruchu samochodów istostniejsze są odcinki na ul. Grunwaldzkiej do stacji Poznań Junikowo oraz od Zawad do stacji Poznań Wschód, chociaż dojazd z Junikowa do centrum tramwajem, który ma sygnalizacje świetlne nie jest tak atrakcyjny, jak z Piątkowa i Winograd liniami PST, które zatrzymują się TYLKO na przystankach
- aby tramwaje na ul. Hetmańskiej, Królowej Jadwigi, Wyszyńskiego, Grunwaldzkiej, Przybyszewskiego, Reymonta JECHAŁY SZYBCIEJ niż samochody, potrzeba przebudowy skrzyżowań na bezkolizyjne... do tego linie tramwajowe powinny być pozbawione rozjazdów - wtedy tramwaj jedzie tak, jak na linii PST, czy linii metra - rusza z przystanku, zatrzymuje się na następnym przystanku i nie ma żadnych dodatkowych postojów
- trzeba zamiast tzw. priorytwetów - wydzielić torowiska i stworzyć sieć typu tramwaj/metro, która prowadzi w wykopach, tunelach i wiaduktami - bo tylko realna alternatywa szybszego dojazdu zmieni przyzwyczajenia.
I to, co powiedział wiceprezydent Wudarski odnośnie parkingów - budowa parkingów przy stacjach kolejowych na 100-150 samochodów - metodą gospodarczą - może przynieść dobry efekt - to samo musi powstawać przy szybkich liniach tramwajowych - takich jak PST, a takie linie tramwajowe muszą być skomunikowane jako węzły przesiadkowe ze stacjami kolejowymi - tak by osoba dojeżdżająca do pracy np. do Glaxo mogła wysiąść na stacji Poznań Junikowo i po 10 minutach być w pracy, zamiast jechać na stację Poznań Główny i tracić prawie kolejne pół godziny na dojazd.
Dlatego trzeba inwestować w linie podobne do PST, może też metro oraz umożliwić szybki transport pomiędzy dzielnicami z ominięciem centrum miasta - poprzez budowę III ramy komunikacyjnej.
Natomiast pozostaną w mieście tiry, które startują lub miejscem docelowym jest Poznań i tych tirów nie należy wyrzucać z miasta, bo to tak, jakby wyrzucało się z miasta miejsca pracy.
Poznań - miasto o liczbie ludności – 546,8 tys. mieszkańców.
Aglomeracja poznańska ok. 900 tys. mieszkańców, a jeśli by podpiąć jeszcze powiaty w odległości ok. 50-70km (czyli te, gdzie odziaływanie Poznania jest znaczące - np. Gniezno, Września, Oborniki, Nowy Tomyśl, Śrem, Szamotuły i Grodzisk Wlkp., to robi się aglomeracjia ok. 1,2-1,3 mln mieszkańców).
Dlatego do transportu w obecnych czasach trzeba już podchodzić myśląc aglomeracyjnie, a nie tylko z punktu widzenia centrum Poznania. bo w powiecie poznańskim mieszka blisko 40% mieszkańców 900-tysięcznej aglomeracji. I większość z tych 40% do Poznania dość często musi dojechać, czy to do pracy, czy do szkoły, czy na studia, czy zostawić pieniądze w jednym z centrów handlowych.
Do tego dochodzi kilka procent poznaniaków, którzy codziennie dojeżdżają do pracy do jednej z gmin powiatu poznańskiego.
Dlatego oczekiwania są duże - wiadukt na ul. Grunwaldzkiej, nowa Obornicka, wiadukt nad torami na Starołęce, lepszy wyjazd w kierunku Czerwonaka i Murowanej Gośliny, czy chociażby wspomniany wyjazd na autostradę na węźle Poznań-Luboń.
Przy okazji - obecnie największe korki są na wjazdach do miasta... dlatego aby dać alternatywę kierowcom na wygodny dojazd komunikacją miejską, to trzeba by wydłużyć linię tramwajową na ul. Grunwaldzkiej do stacji Poznań Junikowo (wygodna przesiadka na pociąg), wydłużyć linię tramwajową z Zawad do stacji Poznań Wschód, oraz z Franowa do stacji Poznań Franowo.