NA ANTENIE: INSTANT KARMA !/JOHN LENNON
Studio nagrań Ogłoszenia BIP Cennik
SŁUCHAJ RADIA ON-LINE
 

Kolej metropolitalna - kiedy i jak?

Publikacja: 22.12.2016 g.12:20  Aktualizacja: 23.12.2016 g.12:29 Adam Michalkiewicz
Poznań
Od lat poznaniacy i mieszkańcy sąsiednich powiatów słyszą o kolei metropolitalnej.
święta kolej - Magdalena Konieczna
/ Fot. Magdalena Konieczna

Samorządowcy zachęcają, aby po aglomeracji poznańskiej jeździć pociągiem - zachęta jest coraz bardziej... konkretna. Jest np. bilet autobus-tramwaj-pociąg, który ma coraz większy zasięg. Wspólny bilet miesięczny na kolej i tramwaj ma zachęcić mieszkańców Wielkopolski, żeby do Poznania nie dojeżdżali samochodem. D o tej pory ze wspólnego biletu mogą korzystać pasażerowie z miejscowości położonych do 30 kilometrów od Poznania. Teraz ten zasięg zostanie rozszerzony do około 50 kilometrów. Kiedy to nastąpi, jeszcze nie wiadomo.

To nie jedyne nowości. Pasażerowie, którzy wykupili bilet komunikacji miejskiej w strefie A, będą mogli jeździć pociągami między wszystkimi stacjami kolejowymi na terenie Poznania.

Bilety łączone, zniżki i promocje nie wystarczą. Kolej metropolitalna musi zaoferować szybki, niezawodny i komfortowy dojazd z sąsiednich gmin do Poznania, a także powrót do nich popołudniu, wieczorem - gdy ludzie kończą pracę. Są także potrzebne połączenia obwodowe pomiędzy gminami aglomeracji poznańskiej. Pociągi muszą jeździć zgodnie z rozkładem, by ludzie nie spóźniali się do pracy i to niezależnie od pogody czy pory roku.

By skłonić ludzi do dojeżdżania pociągiem potrzebna jest infrastruktura na stacjach kolejowych na "prowincji". Muszą tam powstać parkingi dla samochodów i dla rowerów. Podpoznańskie gminy i miasta przygotowują się do takich inwestycji. Zamierzają budować węzły przesiadkowe przy swoich stacjach.

Kto korzysta z lokalnych kolei? Kto zamierza przesiąść się na pociąg? Kiedy kolej metropolitalne będzie sprawnie działającym systemem? Czy takie awarie, jak półtora tygodnia temu, nie zniechęcą pasażerów do przesiadki z własnych aut do pociągów?

Naszym gościem był Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa, odpowiedzialny między innymi za rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej regionu, nadzorujący pracę Departamentu Transportu.

http://radiopoznan.fm/n/s4RSAb
KOMENTARZE 5
Mydlenie oczu 31.12.2016 godz. 20:19
Cała gadanina o kolei metropolitalnej to akademickie teorie grupy ludzi, która pociągi zna tylko ze zdjęć, a jeździć nimi nie musi. Ja bym się chętnie przesiadł z samochodu na pociąg, jak ktoś da mi gwarancję, że codziennie pociąg przyjedzie na moja stację i odjedzie z niej o tej samej godzinie! Wiele wymagam prawda? Pieprzenie o niebieskich migdałach a podstawowych standardów nie potrafią na kolei spełnić.
Metropolia 28.12.2016 godz. 13:03
Aby kolej metropolitalna działała sprawnie, oprócz infrastruktury na tzw. prowincji niezbędne jest także rozproszenie miejsc docelowych w samym Poznaniu, czyli w pierwszej kolejności wszystkie pociągi podmiejskie nie mogą kończyć trasy na stacji Poznań Główny, a postój na stacji Poznań Główny nie powinien być dłuższy, niż 5 minut. W drugiej kolejności powinny powstać nowe punkty przesiadkowe w mieście, czyli np. przystanek w pobliżu wiaduktu nad ul. Hetmańską, przystanek w pobliżu Mostu Teatralnego, a także do obecnie istniejących stacji powinny zostać doprowadzone linie tramwajowe (Poznań Junikowo, Poznań Wschód, Poznań Garbary). Po trzecie i to jest chyba najważniejsze, kolej podmiejska na trasach, gdzie jest ruch pociągów dalekobieżnych (IC, EC, EX) powinna mieć wydzielony tor - to powinno zapewnić punktualne kursowanie, niezależnie od spóźnień pociągów wyższej kategorii.
No i jeszcze jedna sprawa dotycząca infrastruktury - muszą zostać wybudowane tunele i wiadukty w miejsce wszystkich obecnych przejazdów kolejowych w Poznaniu i Powiecie Poznańskim - w pierwszej kolejności na trasach, gdzie oprócz pociągów metropolitalnych kursują także pociągi IC, EC, EX).
A to wszystko oznacza, że do sprawnej kolei metropolitalnej konieczne jest zainwestowanie miliardów złotych.
Junikowo 22.12.2016 godz. 16:02
Na Junikowie jest przystanek kolejowy niestety parking przy nim jest malutki, schowany nieco za drzewami i bez monitoringu ( trzeba chcieć pozbyć się samochodu aby tam go zostawiać). Dodam, że do centrum pociągiem z Junikowa jedzie się 9 -10 minut a tramwajem około 20 - 27 minut.
Piotr 22.12.2016 godz. 12:54
Co z Międzychodem, Czarnkowem i Sremem?
pasażer 22.12.2016 godz. 12:51
Jeden pociąg, który wypadnie z rozkładu oznacza 200 osób jadących następnego dnia samochodami.